MM Sport | Blog

  • Premier League tryk 19/20 fra Avery

    Det amerikanske firma Avery Dennison har overtaget licensen til at producere Premier League tryk fra Sporting ID fra og med sæsonen 2019/20.

    Det er uvist hvor lang tiden kontrakten kommer til at løbe og hvad værdien er.

    Der står dog i pressemeddelelsen at antallet af producerede enheder vil være omkring 15 millioner.

    Avery Dennison Premier League tryk

    Klik her for at læse mere  om Avery og Premier League!

    Designet skulle vist nok fortsætte med det nuværende look men selve materialet vil blive en smule anderledes end det nuværende.

    Trykket skal som med Barcelona produceres hos Avery i Norge.

  • Køb billet til vinsmagningsarrangement i Aarhus!

    Vi afholder fredag d. 16 november 2018 fra klokken 18 et arrangement i Aarhus på Tapas bar Stechers og du har nu mulighed for at komme med.

    Klik her for at købe billet!

    Vil du se nærmere på lokationen , menu med videre klik herunder.

    Klik her for at se adresse og koncept hos Stechers!

    Stechers tapas bar Aarhus

    Det bliver en lille kompakt gruppe med ialt cirka 10 deltagere der alle deler en interesse for fodbold, vin, fjerne himmelstrøg og fodboldtrøjer.

    De 8 pladser er allerede optaget af personale hos MM Sport samt samarbejdspartnere og der er derfor blot 2 billetter til salg til nysgerrige interesserede.

    Prisen for at deltage bliver på 300 DKK.

    For denne pris får man følgende:

    Tapas buffet som beskrevet på hjemmesiden. Vi har dog aftalt at vi kan blive der så længe vi vil så vi er ikke underlagt hverken 1,5 eller 3 timers begrænsningen.

    Ubegrænset vin , dels de flasker som restauranten tilbyder som vil være i den billige ende af skalaen.

    Derudover, vil Søren Neve levere topklasse vine til en decideret vinsmagning som vi har aftalt med restauranten, at vi kan medbringe frit uden at skulle betale prop penge.

    Hyggeligt selskab herunder fremvisning af nogle af de mere markante trøjer som er udkommet i forbindelse med sæsonen 2018/19.

    Sidst men ikke mindst en 30% rabatkupon til MM Sport der kan bruges frem til nytår 2018. Hvis man derfor påregner at skulle købe en trøje med tryk til sig selv eller eventuelt et sæt til børnene til jul ja så ender det jo med at prisen på de 300 kr. let kan reduceres markant og hvis beløbet overstiger 1000 kr. bliver der sågar overskud på at deltage i dette arrangement.

    Spain red wine Ribera

    Under alle omstændigheder tak for at have læst dette indslag!

    God jul og Godt Nytår!

  • Krise i Randers Midtby - Symtom på et Failed System ?

    Randers byen der handler. Dette er nu snarere blevet til Randers byen der handlede.

    Randers Midtby i krise

    Siden middelalderen har Randers været en købstad. En købstad var en særlig privilegeret by der havde ret at bedrive næringsliv herunder handel og håndværk i en given region. Selvom denne særlig rettighed forsvandt med kommunalreformen i 1970 var Randers fortsat en populær destination for handel blandt oplandets beboere. Udenfor lokalområdet havde byen ry for at have et særligt stort udvalg af butikker i en hyggelig indre by med en del bygninger helt tilbage fra Middelalderen.

    I USA startede man allerede i 1960erne med det nye forretningskoncept shopping mall, hvor man var i stand til at samle et butik mix under et og samme tag og desuden koble shopping sammen med oplevelser som bespisning og underholdning i form af legerum og/eller biograf.

    Efter en spæd start i Danmark med nogle mindre centre fra 60erne og 70erne kom der for alvor gang i udviklingen i 90erne hvor planlovgivningen blev ændret for at akkommodere flere og større butikker på samme sted. Af økonomiske og praktiske årsager blev disse nye Storcentre placeret ved udkanten af byen hvor der tidligere typisk mest havde ligget industrikvarterer.

    Således også i Randers hvor man siden 1998 har haft Randers Storcenter i Randers Syd i bydelen Paderup tæt på motorvejen E45.

    1000 gratis parkeringspladser, lange åbningstider, en anchor store i form af et stort supermarked, mix af mindre specialbutikker alt under samme tag, beliggende tæt ved motorvej, landevej til Silkeborg, landevej til Grenå (Djursland og Mols), et tilstødende område med big box stores som Jysk, Elgiganten , Idemøbler , Power, Plantorama etc. Alt i alt et solidt setup der har vist sig meget effektivt i både en dansk og international kontekst. Et koncept der fungerer utroligt godt i forhold til en befolkning der bor i store villakvarterer og vis primære transport form er bilen.

    Man står derfor i en situation med 2 områder for detailhandel i Randers. Midtbyen der siden Middelalderen har været centrum for handlen og den nye opfindelse der via udviklingen i 1960erne kom til i 1990erne nemlig et storcenter i forstaden for forstadsbefolkningen.

    Udviklingen siden 1998 har været intet mindre en bemærkelsesværdig. Salget i Randers Midtby er gået tilbage med intet mindre end 800 mio DKK. 800.000.000 DKK. yeap 800 med 6 efterfølgende 0. Storcentret er til gengæld gået frem med 700.000.000 DKK. 700 mio DKK.

    100 mio tilbagegang betyder muligvis at noget salg er gået online, andet salg bliver måske foretaget på rejser, og noget salg er muligvis gået til supermarkeder i andre bydele.

    Det store spørgsmål der nu melder sig og er det egentligt interessante er HVORFOR ?

    Nogen entydig forklaring findes formentlig ikke. En meget stor faktor der indgår i denne udvikling er dog med sikkerhed det offentlige's rolle, altså kommune, region og stat.

    Randers Midtby leverer 7 mio DKK til kommunen i parkeringsafgifter hvert år. Plus et ukendt beløb til private parkeringsselskaber og grundejere. Derudover har man forsøgt at gøre Midtbyen mere forgænger venlig ved at inddrage parkeringspladser og omdanne disse til forgænger arealer. Udover at man tjener penge ved parkometer afgifter tjener man også stort på P-bøder. Hvad får det så af konsekvenser ? Ja det betyder logisk nok at der ikke er et level playing field mellem et Storcenter på billig jord i forstaden hvor Kommunen ikke driver klapjagt på de besøgende. Hvor antallet af p-pladser er rigeligt så man aldrig behøver at bekymre sig om hvor man skal parkere. Det er fint med en idealistisk holdning til hvordan en by skal gøres bilfri men det underkender fuldstændigt realiteten nemlig at langt de fleste indbyggere bor i forstaden og at disse transporteres via bilen. Så med mindre man sørger for at de kan transporteres til udkanten af bymidten og kan parkere her ja så mister man denne trafik ved at fjerne parkeringsmuligheder i selve bymidten. Hvordan det skal gøres kan man se i Pontevedra i Galicien i Spanien.

    Det næste problem angår planlovgivningen der gør at man i forstaden kan bygge forretninger op til 5000 kvadratmeter mens i midtbyen er grænsen på 3500 m2. Hvad får dette af effekt ? Ja det får den effekt ikke at man beskytter små forretninger i midtbyen mod konkurrence men at man forhindrer de meget vigtige anchor stores i at slå sig ned centralt. Den absolut vigtigste kategori indenfor detailhandlen i det 21. århundrede er forbruger elektronik. Disse forretninger skal bruge plads for at kunne præsentere det omfattende sortiment. Hvad enten det er Best Buy i USA, Media Markt i Tyskland , eller Elgiganten i Danmark og Norge ja så er det store forretninger der ikke blot har et stort salg men som også trækker meget trafik. I Randers Midtby er der ikke længere en eneste forretning der sælger forbruger elektronik. Er det en nødvendighed at denne type af forretning skal ligge i en fjern forstad ? Nej, spørg Vejle, her ligger Elgiganten få meter fra både et center, gågade og andre box stores som Silvan. I Vejle har man således en midtby der trives på trods af at man der også har et center ved udkanten af byen. Forskellen mellem Randers og Vejle ?? RAMMEBETINGELSER  -  med andre ord de forhold som kommunen og andre offentlige myndigheder præsenterer erhvervslivet for.

    Det er ikke specielt svært at se hvad der er en effektiv cocktail for detailhandel. Der findes som minimum data for en periode på 50 år hvor man har haft en struktur der minder relativt meget om den nuværende. Det vil sige en struktur hvor de små købmandsforretninger forsvandt til fordel for supermarkeder og hvor kædebutikker overtog de store kategorier fra uafhængige forretninger. Den eneste nye faktor er Internet handlen der siden 00erne har været i stigning. Men som stadigvæk udgør en meget lille del af det samlede detailsalg bortset fra enkelte kategorier som rejser, billetter , computer udstyr mv.

    Sjovt nok lukker mange shopping malls i USA samtidigt med at open air shopping centers åbner, en struktur der minder mere om den traditionelle bymidte. Især i det sydlige USA hvor man jo også har hjælp af vejret. Men til forskel for Randers Midtby er der her rigeligt med parkeringspladser ved udkanten af disse shopping centre og desuden har det rigtige butiksmix hvilket vil sige de væsentlige anchors stores der kan drive trafik til området + de mindre specialiserede butikker. Recreation i form af casual dining, bars, coffee shops findes også i området.

    Foot traffic kan også leveres via integrerede transport systemer så man ikke er 100% afhængig af privatbilisme men også på dette område er Randers dårligere stillet end alle andre byer i Jylland. Banegård og busstation ligger milevidt fra hinanden og hovedfærdselsårer der blot leder trafik fra en ende af byen til en anden går direkte igennem den centrale by, ligesom man kender det fra Odense, hvorved helhedsperspektivet for midtbyen forsvinder. Cyklismen hindres også af centrale hovedfærdselsårer der gør det besværligt og farligt at bevæge sig på cyklen.

    Konklusionen er at offentlige myndigheder som man kender det fra crony capitalism er den primære årsag til hvorfor Randers Midtby hensygner mens Randers Storcenter har en fest hver weekend. Internet salg , dygtig markedsføring , forbruger præferencer er ikke årsagen til at Randers midtby ikke længere er byen der handler. Årsagen skal primært findes et andet sted nemlig i offentlig intervention , subsidier , ulige regler , dårligt gennemført planlægning mv.

    Endnu engang må man spørge sig selv om hvorfor den danske offentlige sektor nyder så stor opbakning i befolkningen når den gang på gang leverer absurde outcomes ved at tippe vægten til den ene eller den anden side. Resultater bliver skabt ikke ved dygtighed, flid, gode beslutninger men via indolens , cronyism , skatteindkrævningstænkning , stupiditet mv. Derpå bliver et givet resultat tilskrevet markedet på trods af et marked i forståelsen et frit marked og dermed a level playing field ikke eksisterer. Vindere og tabere bliver skabt på baggrund af hvordan den danske offentlige sektor agerer i forhold til regulering og beskatning (parkeringsafgifter en blandt millioner af skatter).

    Og fremtiden ? udviklingen ? trend'en ? Ja det bliver en midtby der kommer til at bestå primært af service virksomheder såsom frisører, neglelakering, restauranter og burgerbarer. Problemet ? Ja problemet er at detailhandlen jo ikke udelukkende består af service på trods af den megen snak om oplevelsesøkonomien. Folk skal stadigvæk have tøj på kroppen, sko at gå i , en telefon i lommen , neglelak , legetøj mv. Disse forretninger understøtter oplevelsesøkonomien ligeså meget som omvendt det er derfor man de steder hvor man har en planlagt detail løsning som et shopping center eller et open air format har man både service og salg af fysiske produkter + underholdning og dining. Hvis man fjerner eller reducerer skarpt en af disse komponenter vil det også influere på de øvrige segmenter. Det gælder derfor om at have en god balance mellem delene for at udgøre en attraktiv shopping destination.

  • Parma 18/19 trøjer

    Den traditionelle og dygtige italienske klub fra det nordlige Italien Parma er tilbage i Serie A.

    Trøjerne laves af det italienske sportstøjsfirma Errea , der sjovt nok også holder til i Parma.

    Parma trøjer 18/19

    3 nye trøjer er det blevet til i forbindelse med gensynet med Serie A. En hvid hjemme trøje, en gul/blå ude trøje, en sort tredje trøje.

    Sponsorlogo er vel integreret i designet men det lille logo til højre bryst kunne muligvis godt have været placeret på ærmet i stedet for et mere harmonisk udtryk.

  • Juventus 18/19 hjemme trøje - mærker

    Juventus hjemme trøje for sæsonen 18/19 har bredere striper end hvad man ellers har set de senere år. Trøjen prydes som sædvanligt af en række uniforms lignende ordner.

    Så lad os kigge på hvad der er lagt på af små detaljer.

    Juventus hjemme trøje 18/19

    Til højre ærme ses Serie A ærmemærket der indikerer at Juventus spiller i den italienske Serie A. Over Adidas logo ses skydeskiven Coppa Italia mærket som den forsvarende italienske pokalmester kan pryde sig med. I midten ses Scudetto mærket som ligner det i italienske flag men i skjold format. Dette mærke har en klub retten til at bære hvis man er forsvarende mestre.

    Juve trøje badges close up

    Coppa Italia. Scudetto. Det nye Juventus logo Jj. Derudover er der så også 3 stjerner over klublogoet hvad indikerer disse ? I Italien får man en stjerne for hver 10 mesterskaber. Juve har 3 stjerner. Nærmeste forfølgere Inter og Milan må nøjes med hver en enkelt da de endnu ikke har nået de magiske 20 mesterskabstitler.

    Juve hjemme trøje - bryst

  • FC Bayern Champions League trøje 18/19

    FC Bayern spiller fast i Champions League eftersom klubben stort set altid vinder Bundesligaen.

    Bayern bruger samme hjemme trøje i Bundesligaen men har som regel en 3. trøje der mest anvendes som ude trøje i Champions League.

    Bayern UCL udebane trøje

    På billedet kommer trøjen veludstyret med diverse mærker. Til højre ærme er der et StarBall badge. Til venstre ærme er der et 5 Cup UEFA honors mærke + et UEFA Respect mærke.

    Bayern Star Ball logo mærke

    Til venstre ærme er der et særligt UEFA honors badge som tegn på at Bayern har vundet CL 5 gange. 3 gange i 70erne en gang omkring årtusindskiftet og senest i 2012/13 over Borussia Dortmund på Wembley.

    Bayern 5 Cup + Respect logoer

    De 4 stjerner over klublogoet er indikative for hvor mange Bundesliga titler klubben har hentet.

    1 stjerne gives for 3 mesterskaber, 2 stjerner for 5, 3 stjerner for 10. Senere har man desuden besluttet at 20 mesterskaber fortjener en 4. stjerne. Når Bayern engang når de 30 titler får de formentlig også en 5 stjerne til at pryde klublogoet. Ingen anden tysk klub har 3 stjerner. Dortmund f.eks. har 2 stjerner som tegn på at man trods alt har fået hentet 5 titler i årenes løb.

  • Real Madrid Champions League trøje 18/19

    Real Madrid er forsvarende Champions League mestre samt forsvarende mestre i FIFA turneringen VM for klubhold.

    Dermed har klubben ret til at bære særlige mærker for sæsonen 18/19.

    Real Madrid CL udebane trøje

    Til højre ærme ses mærket der indikeret at RM vandt CL i 2018 (med finalesejr på 3-1 over Liverpool i Kiev). Til venstre ærme ses UEFA honors mærket der indikerer at RM har 13 CL titler på kontoen indtil videre. Nummer 2 på listen er AC Milan med 7. Under dette mærke sidder der et Respect badge der er UEFA's kampagne mod racisme.

    Til højre bryst over Adidas logoet sidder der et FIFA Club World Champions 2017 mærke. Symbol på at Real vandt VM for klublogo tilbage i december 2017.

    Real Madrid badges 18/19

    Og på det andet ærme ser det således ud i et close up:

    RM sleeve badges

  • FC Barcelona hjemme trøje 18/19

    FC Barcelona har som altid en hjemme trøje med blå og røde striper. For sæsonen 18/19 er designet med relativt small striper samt en meget mørk krave.

    Barca hjemme trøje 18/19

    Til højre ærme (i venstre af billedet) ses et La Liga ærmemærke samt en nyhed for sæsonen 18/19 nemlig et Champs 17/18 badge som symbol på at Barcelona vandt mesterskabet for sæsonen 17/18.

    Barca champs badge 17/18

    Her et close up af hvordan mærket ser ud når man kommer helt tæt på. Farven er guld på hvid baggrund og mønstret minder meget om det man ser i det almindelige La Liga logo.

  • FC Barcelona ude trøje 18/19

    Barca udebanetrøjen for sæsonen 18/19 er i en frisk neon gul farve med mørkeblå kontrast.

    Barca ude trøje 18/19

    Til højre ærme er der som altid et La Liga ærmemærke. I billedet er der desuden en nyhed for sæsonen 18/19 - et La Liga mesterskabsmærke som man kender det fra England, Tyskland mv.

    Barca Champs 17/18 mærke

    Her et close up af hvordan mærket præcist ser ud.

  • Hvordan fungerer Offshore banker, firmaer mv. ?

    Også kaldet the Moneyland. Et område hvor juridiske systemer og den demokratiske indflydelse er minimal.

    Det starter altsammen med guld og guldfoden der blev langsomt blev undermineret i løbet af 50erne og 60erne.

    guldfoden og fiat penge

    Klik her for at læse den glimrende artikel MoneyLand om hvordan en skyggeøkonomi fungerer helt legalt og endda akkommoderes af staterne.

    Hvilket også kan forklare hvorfor der er så liden fokus på Panama papers , offshore banking , shell companies etc. Staten er ganske enkelt bange for at forstyrre den pengestrøm der skal skaffe investeringer til et land og betale for statsobligationer.

    Bogen af Oliver Bullough kan købes på Amazon eller hos the Guardian bookshop.

    Klik her for at se bogen om the Moneyland!

1 til 10 af 829

Side:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. ...
  7. 83